تارکوفسکی (دنیای شعر وزیبایی)بخش پنجم قسمت سوم

تاکوفسکی با رعایت حفظ دقت های بصری در نقاشی ارتباط بین نقاشی و سینما راحفظ می کند .می دانیم که انتخاب قاب در سینما از زوایه دید مخاطب به گونه صورت می گیرد (منظور پی و وی نیست) که باسیر داستان او را جذب خود سازد.در آثار تارکوفسکی انتخاب قا ب ها با حرکت دروبین صورت گرفته به همین خاطر رسیدن به قاب جدید  وفریم های نقاشی گونه ک همیشه ثابت هستند و جای بر حرکت ندارند بسیار دشوار خواهد یود به این دلیل تارکوفسکی  تا می تواند از حرکت های کند در پن ها یا در تراولینگ هایا در تراک ها استفاده می کند (این می تواند در بیان های بعد این مجموعه نوشته ها صبحت شود) که علت اساسی آن رسیدن به همان قاب های نقاشی گونه است.عدم حرکت بازیگر در هنگام حرکت دوربین یا حرکت همزمان بازیگر با دوربین ایجاد فضای فاصله ای در بیان نقاشی قاب ها را شکل می دهد.قاب های ثابت آثار او بندرت دیده می شودکه اکثرن در قاب های ثابت نیز حرکت بازیگر را می بینیم. در تیتراژ ابتدایی فیلم نوستالگیا جای که در عمق میدان اسبی قرار گرفته است حرکت سگ از ابتدای فاب تا پس زمینه ایجاد عمق می نماید وقاب نقاشی را شکل می دهد وکماکان این قاب های نقاشی بیان حس شاعرانه او می باشد در همان فیلم ذکر شده صحنه نذر ایتالیا با حمل تندیس مدونا و پرواز گنجشک ها از دامن او علاوه بر قاب نقاشی بیان شعر گونه تصویری است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.