تارکوفسکی (دنیای شعر وزیبایی)بخش پنجم

 

آثار تارکوفسگی در قاب بندی ها نقاشی است.در هر نقاشی هنر با توجه به زمینه های متفاوت شکل می گیرد.از ابتدایی ترین اصول هر اثر نقاشی  رعایت اول اولیه آن می باشد.در سبک های قدیمی رعایت رنگ ـنور ـبافت ـکمپوزیسون ـخط افق ـ عمق و پرسپکتیوـتلفیق رنگ های سرد وگرم واز همه اینها مهم تر بیان حس لحظه آفرینش که در ایجاد احساس مخاطب مهم ترین وجه محسوب می شود قابل ذکر است.دقت در رسیدن به قاب نقاشی در آثار تارکوفسکی از آثار ابتدایی او نمودی واضح می یابد.در آندره روبلف که روایت زندگی روبلف نقاش شمایل گرایی روسی است علاقه ابتدایی تارکوفسکی به هنر نقاشی نشان داده می شود.دراین فیلم حس تارکوفسکی به نقاشی نزدیک شده است.سبک کار نقاشی در آثار او به نقاش ایتالیایی کارواجیو نزدیک است.در آثار کارواجیو علاوه بر رعایت نور و کمپوزیسون و رنگ و...... کشاندیدن نقاشی به عمق بسیار موثر و حقیقی می نماید.در کشانیدن تصویر به عمق نقش خط افق و نقطه گریز و پرسپکتیو بسیار زیبا جلوه گری می نماید.علاقه تارکوفسکی به بک گراند تصویری و چیدمان اجزای تصویر به گونه ای که درعمق نمود پیدا کندحس پرداخت قاب تصویری به عمق باعث گشایش میزان بصری تصویر و استاتیک بیشتر آن می گردد.علوه بر این تمهید تارکوفسکی از حرکت دوربین برای رسیدن به قاب نقاشی استفاده می کند.در همان فیلم انده روبلف در فصل ابتدایی آثر جایی که سازنده بالن از دست مردم به هیجان آمده فرار می کند وبه سمت ساختمان مرتفعی  می گریزد تارکوفسکی با حرکت درون وقرار دادن اجزاء تصویر در جای مناسب به قاب نقاشی می رسد.حرکت همزمان اسب در قاب که مقارن ورود بالن نورد به ساختمان است وهجوم مردم جهت ضربه زدن به او  ورعایت همزمان این حرکت ها وحرکت دوربین احساس نقاشی وبار آن راافزایش می دهد. با دیدن فیلم ها و آثار او می توان به این احساس رسید(ادامه دارد)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.