تارکوفسکی (دنیای شعرو زیبایی) بخش پنجم قسمت دوم

نقاشی از نظر تارکوفسکی رسیدن به اوج احساس هستی شاعرانه وخلق هنر نقاشی به عنوان اصیل ترین  هنر  جلو ه های تصویری است. رعایت فاصله ها در ابعاد تصاویر (پیش زمینه میان زمینه و پس زمینه) و ایجاد خلاقیت نقاشی در اجزاء آن (شکل گیری فرم ها در پرتره ها و اجزاء بدن شامل دست  وپا و..) و حرکت دروبین به سمت رسیدن به چنین قاب های خیره کننده از اهداف استفاده از قاب های است که به عنوان نقاشی در آثار تارکوفسکی دیده می شود.این نقاشی ها علاوه بر استفاده از انسان ها در کارهای او دیده می شود.این بدین معنی است که تارکوفسکی از خود تابلوها و آثار نقاشی بزرگان نقاشی دنیا(نظیر داوینچی و نقاشان کلاسیک )در آثارش به تعداد زیادی استفاده کرده است.در آندره روبلف استفاده از نقاشی های کلیسایی این نقاش در ابعاد مختلف در سکانس پایانی اثر که رنگی برداشته شده و حرکت دوربین بر روی اجزاء نقاشی ها حس نقاشی همراه با انتخاب موسیقی مناسب به ابعاد کاری تارکوفسکی و علاقه اش به نقاشی افزوده است.در فیلم کودکی ایوان نمای  کلیسای مخروبه که نقاشی مریم عذرا(س)بر روی دیوار خرابه کشیده شده است و افسر روسی  برای روشن کردن سیگارش در یک نمای low angel از لانگ شات به مدیوم  وکلوزآپ می رسد در پس زمینه حرکت دوربین نقاشی تمثال مبارک دیده می شود و روح تصویر را تقدیس می بخشد.در فیلم آینه که از تصاویر نقاشی بزرگان این هنر استفاده شده است در سکانسی که پسر در باغ نشسته و مجموعه آثار نقاشی را در یک کتاب بزرگ نگاه می کند بعد از ورود خواهر کوچک پسر به قاب وصدا کردن پسر توسط دختر و دویدن پسر  دوربین در یک حرکت به سمت کتاب نقاشی آن را می گیرد.یا فیلم ایثار که بانقاشی ستایش پادشاهان مجوس در تیتراژ فیلم آغاز می گردد علاقه تارکوفسکی را به نقاشی نشان می دهد.(ادامه دارد)

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.